Mateřská škola Za Oborou „Čmeláček“
Za Oborou 2413/3, Praha 6-Malý Břevnov
Č.j. ZSTGM P-6 304/2015
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
na školní rok 2017-2018
Společné krůčky do života po duhových cestách
Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání s názvem „Společné krůčky do života po duhových cestách“ byl projednán a schválen dne 31. srpna 2017. Jeho platnost je od 1.9.2017.
Zpracovala:
……………………………………………..
Mgr. Daniela Marková
Vedoucí předškolního zařízení
Statutární zástupce:
….......................................................
Mgr. Dana Hudečková
Ředitelka školy
OBSAH:
Adresa mateřské školy: Za Oborou 3, Praha 6 – Malý Břevnov, 169 00
Telefon: 235 317 740
E-mail: ms.zaoborou@centrum.cz
Zřizovatel: Městská část Praha 6, Čs. Armády 23
Statutární zástupce: Mgr. Dana Hudečková
Vedoucí MŠ : Mgr. Daniela Marková
Počet tříd: čtyři třídy – dvě třídy (věk 3-5 let), dvě třídy (věk 5-7 let)
Počet dětí: 112
Počet zaměstnanců: 18
pedagogické pracovnice – 8
asistentky pedagoga – 2
provozní pracovníci – 8
Provozní doba: 6.30 – 17.00 hod.
II. OBECNÁ CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
Naše mateřská škola má čtyři třídy s kapacitou 112 dětí a její chod zabezpečuje 18 zaměstnanců. Je umístěna v klidném, pěkném prostředí v okrajové části města blízko obory Hvězda. Budova MŠ je jednopatrová. V přízemí se nachází dvě třídy (červená a oranžová), v poschodí jsou také dvě třídy (zelená a žlutá). Interiér školy je postupně plánovitě a účelně zařizován – obnovován a doplňován novým vybavením (nábytek, hračky, pomůcky …) tak, aby
- byl v souladu s podmínkami vzdělávání RVP
- odpovídal počtu dětí a jejich věku
- byl zdravotně nezávadný
- byl bezpečný a estetického vzhledu
- byl funkční a podnětný
- umožňoval dětem spontánní aktivity a podporoval zvolený styl pedagogické práce
- bylo zajištěno vhodné členění prostoru, vyhovující nejrůznějším skupinovým a individuálním činnostem dětí.
Děti se samy svými výtvory podílejí na úpravě a výzdobě prostředí, které upravujeme tak, aby dětské práce byly přístupné samotným dětem a mohly je shlédnout jejich rodiče. Na budovu MŠ bezprostředně navazuje školní hřiště vhodné pro rekreační a relaxační činnost dětí.
O děti pečuje kolektiv osmi pedagogických pracovníků, dvou asistentů pedagoga, jedné hospodářky, tří kuchařek, tří uklízeček a správce budov. Každodenní spolupráce pedagogického týmu probíhá v přátelském ovzduší, které je tím nejlepším základem pro klidné a stimulující psychosociální klima školy.
MŠ navštěvují děti zpravidla ve věku 3 až 6 let. Přijímání dětí provádí ředitelka školy. Přednostně jsou přijímány děti v posledním roce před zahájením školní docházky.
Interiér školy je postupně plánovitě a účelně zařizován a doplňován novými prvky (nábytek, hračky, pomůcky….) podle finančních možností tak, aby splňovaly hygienické a bezpečnostní parametry.
Charakteristika jednotlivých tříd
Děti jsou rozděleny do čtyř tříd. Děti ve věku 3 až 5 let jsou umístěny v přízemí budovy. V prvním patře jsou umístěny děti ve věku 5 až 7 let. Každá třída je barevně odlišena jak vstupními dveřmi, tak i barevným nábytkem. Třídy jsou vybaveny skříňkami a policovým systémem na hračky a stavebnice pro děti. Jednotlivé třídy jsou propojeny dvoukřídlými dveřmi. Okna jsou chráněna venkovními a vnitřními žaluziemi. Každá třída je vybavena dětským nábytkem na pódiích podle barvy třídy. Třídy jsou dostatečně prostorné a světlé, větrání zajišťují v každé třídě klimatizační jednotky.
Každá třída má k dispozici vhodně upravené prostory k řízeným činnostem, volnému pohybu a hrací koutky. Každá třída je vybavena účelově zhotoveným nábytkem s úložnými prostory, které jsou volně a bezpečně přístupné dětem. Šatny jsou vybaveny vhodným nábytkem pro předškolní věk, děti se zde snadno orientují. K tělovýchovným činnostem lze použít prostory školního hřiště a v přízemí plochy dvou teras. Umývárny, WC a další prostory mateřské školy odpovídají stanoveným hygienickým požadavkům.
Specifika budovy a její historie
Mateřská škola „Čmeláček“ je moderně, architektonicky pojatá jednopatrová budova. MŠ je postavena na pozemku, kde do podzimu 2001 stála stará mateřská škola, která se nacházela v hygienicky a provozně nevyhovující dřevěné budově. Stavba nové MŠ byla zahájena v prosinci 2010 zbouráním stávající budovy. Budování nové MŠ jsme i s dětmi pozorně sledovali a přímo byli svědky výstavby nové stavebně odvážně pojaté MŠ.
Kolaudace MŠ byla 26.9.2011 a už 29.9.2011 začal provoz v té době ještě ne zcela zařízeném objektu. Důležité ale bylo, že si děti měly zpočátku s čím a kde hrát, třídy byly vybaveny stoly, židličkami, pódiem s výsuvnými lehátky a úložným prostorem na lůžkoviny. Hygienické zázemí bylo vybaveno předepsanými prvky. V šatnách si děti odkládaly do svých přihrádek. Postupně byly třídy dovybavovány nábytkem a my jsme měli radost z každé nové police nebo skříňky. Vybavení tříd je rozepsáno v oddíle „Charakteristika tříd“.
Objekt školy se nachází v klidné vilové čtvrti Malého Břevnova v blízkosti obory Hvězda. Budova školy se skládá z části hospodářské a části s jednotlivými třídami, které jsou odděleny prostornou vstupní chodbou. Z té je vstup do dvou tříd v přízemí a označenými dveřmi do prvního poschodí do dalších dvou tříd. Pro orientaci jsou vstupní dveře do tříd v přízemí i v prvním patře barevně odlišeny.
Část hospodářská je oddělena modrými dveřmi. Zde se nachází vstup do jídelny, malé dílny, WC pro invalidy, pracovny hospodářky školy, prádelny se skladem hygienických a úklidových pomůcek, kotelny, bytu správce budovy a ředitelny.
Budova školy je umístěna uprostřed zahrady a barevně je koncipována do modré, žluté a cihlové barvy. Budova je obehnána tyčkovým kovovým plotem, část od rodinných domků je oddělena zdí z betonových kvádrů a část od parku je chráněna neprůhledným matovým sklem. Pro úklid hraček slouží dva dřevěné domky a správce budov má k dispozici velký dřevěný domek na zahradní techniku. Pro vozy zásobování je upravena příjezdová komunikace, která je chráněna bránou na dálkové ovládání.
Děti si mohou hrát nejen v prostoru zahrady a pískovišť, ale i na terasách se vstupem z tříd v přízemí. Za pěkného počasí využíváme i terasu u jídelny. Zahrada je postupně vybavována novými hracími prvky. Hrací zóna na zahradě byla dovybavena dřevěnými kládami s volantem.
Budova MŠ je od hlavního silničního provozu chráněna nejen již uvedenou neprůhlednou stěnou, ale i parkem a protihlukovou kamennou zdí. Blízkost obory Hvězda je pro nás místem častých vycházek a soustředění různých výchovných činností. Pro větší bezpečnost dětí je před MŠ vybudován zpomalovací příčný pruh a zábradlí.
Dovybavení MŠ: Během školního roku 2012-2013 byla MŠ vybavena novými hracími koutky v každé třídě, vnitřními žaluziemi v jednotlivých třídách a v jídelně. Na terasy u tříd v přízemí byly zakoupeny dětské plastové stoly a židličky a na terasu u jídelny zhotovil pan školník dřevěné barevné stoly s lavičkami. Stávající dřevěný domeček byl rozšířen pro uložení většího množství hraček. Kolem zadního oplocení vysázela zahradnická firma túje. Vstupní prostor je obohacen o nový záhon, který vytvořili rodiče. Šikovná maminka prořezala ovocné stromy na zahradě. Částečně je zabudován dřevěný plůtek mezi domečkem na nářadí a terasou u jídelny z důvodu bezpečnosti dětí a dalším plůtkem mezi terasou a kovovým plotem.
Během školního roku 2013-2014 byly třídy rozšířeny o nové hrací prvky podle současného trendu. Školník MŠ vyrobil přístřešek na pomůcky u terasy oranžové třídy, který slouží v teplých dnech jako hrací prostor pro děti. Pro estetické ztvárnění vstupního prostoru do MŠ byly vysázeny habrové keře u plotu k hlavní ulici a v prostoru pod okny budovy byly vysázeny jehličnany. V létě roku 2015 byla instalována dětská průlezka „housenka“. Rodiče vytvořili nový záhonek a opěry pro ovocné keře. U vstupní části MŠ byl instalován plot. Rodiče v tomto roce začali se zkrášlením betonové zdi malováním společně s dětmi. Pro větší bezpečnost dětí byl instalován barevný,dřevěný plot mezi příjezdovou cestou a zahradou.
Ve školním roce 2016/17 byly na zahradě instalovány tabule na kreslení křídami a dokoupeny nové hračky na písek. Nově mají také děti možnost hrát fotbal s dvěma novými fotbalovými brankami a využít volejbalový koš na házenou. Z bezpečnostních důvodů se musel pokácet letitý ořešák, ale místo něj byly vysázeny dva nové.
V nadcházejících letech budeme dále obohacovat zahradu o nové herní prvky a hračky a pečovat o rozrůstající se zeleň.
III: KONCEPCE ROZVOJE MATEŘSKÉ ŠKOLY VE ŠKOLNÍM ROCE 2017-2018
MŠ Za Oborou se od 1.9.2011 na základě rozhodnutí magistrátu hlavního města Praha č.j. S-MHMP 779276a/2010 ze dne 18.8.2011 stala součástí ZŠ T.G. Masaryka, Praha 6 nám. Českého povstání. Od 29.9.2011 začal provoz v nově postavené mateřské škole Za Oborou 3.
Výchovná práce je podřízena individuálním potřebám a zájmům dětí. Směřuje k tomu, aby se dítě v mateřské škole cítilo dobře a bezpečně, aby se učilo chápat a plně prožívat svět kolem sebe, mělo chuť poznávat, přemýšlet a tvořit. Proto se snažíme budovat dobré vztahy také v celém kolektivu zaměstnanců a tím být dobrým vzorem dětem.
Filosofií naší školy je rozvíjet samostatné a zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy, položit základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů a potřeb. Pracujeme podle rámcového plánu, nabízíme atraktivní výchovný program s prvky programu „Začít spolu“. Při své pedagogické činnosti budeme i nadále pokračovat v úspěšně započaté etapě vztahující se k prohlubování kamarádských vztahů mezi dětmi, respektovat jejich přání, reagovat na podněty ze strany rodičů i dětí. Stávají se pro nás rovnocennými partnery. Velkým úspěchem je vzájemná tolerance, porozumění, pomoc, slušnost mezi dětmi.
Záměry koncepce rozvoje:
Koncepce rozvoje z materiálního hlediska:
- průběžné doplňování didaktických pomůcek
- rozšíření dětských knihoven v jednotlivých třídách
- dokoupení některých rytmických nástrojů (djembe)
- vybavení nové malé třídy pro potřeby skupinové práce s předškoláky, individuální práci s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami, pro využití v odpoledních hodinách pro grant výuky AJ pro předškoláky a jako zázemí volnočasových aktivit
Nadstandartní aktivity
V tomto školním roce nabídneme dětem volnočasové aktivity, které probíhají v odpoledních hodinách podle nabídek agentur, aktivity rodičů a kreativity pedagogů.
Plánované kroužky ve školním roce 2017-2018:
- anglický jazyk – grant MÚ Praha 6 (pouze pro předškoláky)
- projekt „Předškoláček“ - spolupráce se ZŠ Bělohorská
- výuka flétny
- výtvarná a pracovní výchova
- kroužek keramiky
Nabídka agentur je pestrá a záleží na rozhodnutí rodičů, jakých kroužků se jejich děti zúčastní. Předpokladem konání jednotlivých kroužků je dostatečný počet přihlášených dětí. Paní učitelky spolu s dětmi připravují pro rodiče vystoupení a v rámci možností se zúčastní různých výstav a projektů dle nabídek agentur. Spolupráce s rodiči je zatím na velmi dobré úrovni, do budoucna počítáme s pomocí rodičů při brigádách (péče o zeleň, opravy nábytku, hraček) a jiných akcích pořádaných během roku.
Další aktivity:
Plavecký výcvik
Vzhledem k tomu, že jedním z našich záměrů je umožnit dětem dostatek pohybových aktivit, zařadili jsme právě plavání do naší koncepce mateřské školy. Plavání je zdravý způsob pohybu a vůbec pobyt ve vodě je sám o sobě prospěšný pro zdraví – otužování dětí.
Naše předškolní plavecká výuka probíhá v plavecké škole „Plaváček“ v Tuchlovicích.
Vzhledem k propojení MŠ Za Oborou, MŠ Bělohorská a ZŠ Bělohorská počítáme se zkvalitněním vzájemné spolupráce. V nové MŠ aplikujeme prvky alternativního programu pro MŠ „Začít spolu“.
Návrh spolupráce s MŠ a ZŠ Bílá hora a MŠ Stochovská:
- pořádání společných zábavných akcí,
- společných návštěv divadla v MŠ Bělohorská nebo v ZŠ Bílá hora,
- zábavných odpoledních akcí s rodiči,
- soutěží,
- dnů otevřených dveří MŠ a ZŠ,
- vzájemné návštěvy dětí MŠ v ZŠ a opačně,
- návštěvy předškoláků v první třídě ZŠ Bílá hora
- společné konzultace učitelek uvedených MŠ
- Společné procházky historickou částí Prahy,návštěvy výstav a galerií,
- společné výjezdy do školy v přírodě a výlety,
- společné výtvarné akce,
- vzájemné hospitace,
- společné plánování ŠVP,
- kurzy plavání,
- pozvánky profesionálních divadélek do MŠ,
- sportovní soutěže na hřišti ZŠ Ruzyně.
Využití zkušeností z jiných MŠ určitě povede ke zkvalitnění výchovně-vzdělávací práce pedagogických pracovníků.
Důležitým cílem je další vzdělávání učitelek – pedagogická centra nabízejí dostatek různých kurzů. Pravidelně navštěvujeme semináře pro pedagogy, pořádané vydavatelstvím Portál. V loňském školním roce se naše škola zapojila do projektu šablon, díky čemuž postupně všechny učitelky absolvují vzdělávací kurzy – Logopedický asistent, Předčtenářská gramotnost, Předmatematická gramotnost. Samozřejmostí je rozšiřování vědomostí učitelek samostudiem.
Ve velmi úzké spolupráci pokračujeme se ZŠ Bělohorská, která je založena na vzájemných návštěvách a hospitacích učitelek. Součástí této spolupráce jsou konzultace o programu „Začít spolu“. Děti ze ZŠ se účastní akcí pořádaných MŠ (divadla, rozloučení s předškoláky, den dětí, apod.).
Spolupráce se ZŠ Bílá hora je založena na návštěvách dětí předškolního věku v první třídě ZŠ a na společných akcích pořádaných jednotlivými školami.
Rozvoj spolupráce je také na straně zřizovatele. Nově se pořádají společná setkání obyvatel Malého Břevnova a dětí z místních mateřských a základních škol v parku – vánoční rozsvěcení stromečku, rozloučení se školou v červnu.
IV. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ
4.1. VĚCNÉ PODMÍNKY
MŠ má dostatečně velké prostory a takové prostorové uspořádání, které vyhovuje skupinovým i individuálním činnostem dětí.
Dětský nábytek, tělocvičné nářadí, zdravotně-hygienické zařízení (umývárny, toalety) jsou přizpůsobeny antropometrickým požadavkům, vybavení pro odpočinek dětí odpovídá jejich počtu, stávající vybavení je zdravotně nezávadné, bezpečné a estetického vzhledu. Vybavení hračkami, pomůckami, náčiním, materiály a doplňky odpovídá počtu dětí a jejich věku; vybavení je průběžně obnovováno a doplňováno a pedagogy plně využíváno. Hračky, pomůcky, náčiní a další doplňky jsou umístěny tak, aby je děti dobře viděly, mohly si je samostatně brát a zároveň se vyznaly v jejich uložení; jsou stanovena pravidla pro jejich využívání pedagogy i dětmi. Děti se samy svými výtvory podílejí na úpravě a výzdobě prostředí, které upravujeme tak, aby dětské práce byly přístupné samotným dětem a mohly je shlédnout i jejich rodiče.
Na budovu MŠ bezprostředně navazuje školní zahrada, která je vybavena pískovištěm, dřevěným programem a in-line dráhou. Všechny vnitřní i venkovní prostory MŠ splňují bezpečnostní a hygienické normy podle platných předpisů a jsou pravidelně kontrolovány revizními techniky.
Plán rozvoje: Nově se připravuje malá třída pro potřeby individuální a skupinové práce, pro práci s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami.
4.2. ŽIVOTOSPRÁVA
Děti se stravují ve školní jídelně. Vzhledem k velkému počtu dětí je podávání jídla rozděleno do dvou etap. V prvním pořadí se stravují děti ze tříd v přízemí a následně děti ze tříd v prvním poschodí. Pokud počasí dovolí, děti se budou stravovat na terase u jídelny.
4.3. PSYCHOSOCIÁLNÍ PODMÍNKY
Zásady individuálního přístupu ke všem dětem:
4.4.ORGANIZACE CHODU MŠ
V mateřské škole je zajištěn pravidelný denní rytmus a řád, který je dostatečně flexibilní, aby mohl reagovat na aktuální situaci a přizpůsobit se individuálním potřebám dětí. Do programu je zařazován dostatek pohybové aktivity ve třídě i venku. Poměr spontánních a řízených aktivit je vyvážený a vede k podněcování vlastní aktivity. Pro realizaci činností jsou vytvářeny vhodné materiální i psychohygienické podmínky. Nejsou překračovány stanovené počty ve třídě, spojování tříd je maximálně omezeno.
Jsme mateřská škola s celodenním provozem od 6.30 do 17.00 hod.
Ráno od 6.30 hod. do 7.15 hod. se děti schází v oranžové třídě, odkud si je učitelky v 7.15 hod. odvádí do kmenových tříd.
Odpoledne se děti v 16 hod. spojují do dvou tříd a v 17.30 hod. pak do jedné třídy, kde se děti věnují zájmovým činnostem do příchodu rodičů. Zde provoz MŠ končí nejdéle v 17.00 hodin.
Časové rozvržení organizace vzdělávání celého dne:
Jelikož se stravujeme v jídelně, musíme se zde střídat po dvou třídách. V první etapě se stravují mladší děti z dolních tříd a v druhé starší děti z horních tříd. Proto je režim dne trochu odlišný.
Oranžová a červená třída (mladší děti)
- 6.30 – 8.15 hod. - hry a činnosti dle zájmu dětí, dobrovolné
skupinové činnosti dle nabídky učitelky
- 8.15 – 8.30 hod. - ranní rozcvička, komunikační kruh
- 8.30 – 9.00 hod. - hygiena, dopolední svačina
- 9.00 – 9.30 hod – řízená činnost
- 9.30 – 11.30 hod. - pobyt venku (délka může být ovlivněna počasím, mimořádnými akcemi)
- 11.30 – 12.00 hod. - hygiena, oběd
- 12.00 – 14.15 hod. - hygiena, četba pohádky, odpočinek dětí na lůžku
- 14.15 – 14.45 hod. - hygiena, oblékání, odpolední svačina
- 14.45 – 17.00 hod. - hry a zájmová činnost dětí, pobyt na zahradě
Zelená a žlutá třída (starší děti)
- 6.30 – 8.15 hod. - hry a činnosti dle zájmu dětí, dobrovolné
skupinové činnosti dle nabídky učitelky
- 8.15 – 9.00 hod. - ranní rozcvička, komunikační kruh, individuální péče
- 9.00 – 9.30 hod. - hygiena, dopolední svačina
- 9.30 – 10.00 hod – řízená činnost
- 10.00 – 12.00 hod. - pobyt venku (délka může být ovlivněna počasím, mimořádnými akcemi)
- 12.00 – 12.30 hod. - hygiena, oběd
- 12.30 – 14.15 hod. - hygiena, četba pohádky, odpočinek dětí na lůžku, klidové aktivity -“Chytré hlavičky“
- 14.15 – 14.45 hod. - hygiena, oblékání, odpolední svačina
- 14.45 – 17.00 hod. - hry a zájmová činnost dětí, pobyt na zahradě
Zajištění péče o zdraví a bezpečnost dětí při pobytu v MŠ:
Mateřská škola přebírá dohled nad dítětem od okamžiku jeho osobního předání zákoným zástupcem učitelce do doby, kdy si jej jeho zákonný zástupce či osoba jím písemně pověřená osobně vyzvedne.
Pro zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo areál mateřské školy je stanoven maximální počet 20 dětí z běžné třídy na jednu učitelku. Při vyšším počtu dětí či pro zabezpečení náročnejších aktivit z hlediska bezpečnosti ředitelka určí dalšího pedagogického pracovníka či výjimečně jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy.
Záměr – nadále zajišťovat bezpečnost dětí při všech aktivitách v areálu školy i mimo něj.
4.5. ŘÍZENÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY
Naše mateřská škola je součástí komplexu mateřských a základních škol, spadajících pod Základní školu T.G.Masaryka, Praha 6 – Ruzyně. Ředitelka školy stanovuje pracovní náplně, určuje povinnosti a pravomoci zaměstnanců. Přesto si je vědoma, že jedině spokojený učitel může vnášet do třídy pohodu a přátelskou atmosféru. Proto se snaží udržovat klidné pracovní prostředí, založené na vzájemné důvěře, toleranci a snaze vzájemně si pomáhat. Důležitá je pro ni podpora týmové spolupráce. Podporuje zaměstnance v dalším sebevzdělávání a rozvoji tvůrčí iniciativy.
Vedení školy pravidelně realizuje porady , kde se plánuje organizace vzdělávání a řeší se momentální dění na třídách. Vedoucí učitelky mohou předložit své požadavky. Ředitelka se vždy snaží pomoci vyřešit případné obtíže v jednotlivých školách.
Na řízení naší mateřské školy spolupracuje ředitelka s vedoucí učitelkou a samozřejmě s celým týmem pedagogického sboru, ale také s rodiči a zřizovatelem. Samozřejmostí je také spolupráce s MŠ Bělohorská a Stochovská.
Při tvorbě plánu pedagogické podpory spolupracuje ředitelka a učitelky s pedagogicko-psychologickou poradnou.
Plánování výchovně vzdělávacího procesu je založeno na evaluaci předchozího průběhu a výsledků vzdělávání.
4.6. PERSONÁLNÍ A PEDAGOGICKÉ ZAJIŠTĚNÍ
V mateřské škole pracuje 8 učitelek na plný úvazek , 2 asistentky pedagoga a dále provozní zaměstnanci – hospodářka, 3 pracovnice kuchyně, 3 uklízečky a školník.
Všechny učitelky mají předepsanou odbornou kvalifikaci a mnohaletou praxi s prací v mateřské škole. Nadále si rozšiřují vzdělání samostudiem a také se účastní vzdělávacích seminářů a kurzů.
Pravidelně využíváme semináře pro pedagogy pořádané vydavatelstvím Portál a organizací INFRA.
Druhým rokem také využíváme finanční prostředky ze šablon na další vzdělávání pedagogických pracovníků.Část učitelek již absolvovala seminář, zaměřený na předčtenářskou a předmatematickou gramotnost a také kurz logopedického asistenta.
Pracovní doba učitelek je rozvržena tak, aby byla co nejlépe zajištěna péče o děti a jejich bezpečnost. Ranní a odpolední směna se překrývá 2,5 hod. denně v době pobytu dětí venku a v době oběda.
Zvláštní pravidla platí při zajištění mimořádných akcí (výlety, plavecký výcvik apod.).
Záměr: Dále rozšiřovat kvalifikaci učitelek v rámci šablon. Průběžné doplňování odborné literatury, věnující se pedagogické práci a výchovnému procesu.
4.7. SPOLUÚČAST RODIČŮ
Rodina je pro dítě tím nejdůležitějším, co má a tak k tomu přistupujeme i my. Jelikož je naší snahou, aby se dítě u nás v MŠ cítilo dobře a bezpečně, musí být i bezproblémové vztahy s rodiči samozřejmostí. Jsme otevření ke spolupráci a s radostí přijímáme jejich snahu o zapojení se do života naší mateřské školy.
Vzájemná spolupráce:
- snažíme se o vytváření dobrých vztahů a zejména o budování vzájemné důvěry
- k rodičům přistupujeme individuálně, stejně jako k dětem, snažíme se být empatičtí
- snažíme se rodiče podporovat v jejich výchovném působení na dítě
- pokud je to možné, snažíme se rodičům vyhovět
- jsme otevření, před přijetím umožňujeme rodičům prohlídku školy (den otevřených dveří, po domluvě i mimo něj)
- umožňujeme „adaptační program“-rodič může zůstávat s dítětem ve třídě, aby se co nejlépe adaptovalo na nové prostředí
- pořádáme rodičovské schůzky (min. 1x ročně)
- rodiče informujeme o pokrocích a chování jejich dětí
- v ranních a odpoledních hodinách jsme rodičům k dispozici pro řešení jejich požadavků
- v případě potřeby si domlouváme s rodiči schůzku
- v případě problémů se snažíme rodičům pomoci
- zachováváme pravidla diskrétnosti, chráníme soukromí rodiny
- o plánovaných akcích rodiče informujeme písemně na nástěnkách
- pořádáme společné akce s rodiči – zahradní akce, besídky, dílničky, sportovní odpoledne
- někteří rodiče pomáhají při výletech, exkurzích
Záměr: nadále budovat vzájemnou důvěru, hledat nové možnosti spolupráce
4.8. SPOLUPRÁCE S JINÝMI INSTITUCEMI
MŠ Za Oborou je součástí komplexu školských institucí, patřících pod ZŠ T.G.Masaryka. Zde tedy probíhá úzká spolupráce. Děti předškolního věku se účastní projektu „Předškoláček“ - 1x měsíčně dochází do ZŠ Bělohorská a mají možnost se seznámit s prostředím školy. Zde jsou pro ně připraveny různé činnosti, směřující k přípravě na vstup do školy.
Dále probíhá úzká spolupráce s MŠ Bělohorská a Stochovská. Vedoucí učitelky si plánují společné porady, kde si vyměňují zkušenosti.
Další oblast spolupráce je se zřizovatelem – MČ Praha 6 – účastníme se různých akcí (rozsvěcení vánočního stromečku, loučení se školním rokem).
Dále navštěvujeme městskou knihovnu v Břevnově, hasičskou stanici na Petřinách, účastníme se projektů „Lesů ČR“. Již několikátým rokem dojíždíme do plaveckého bazénu v Tuchlovicích.
Záměr: hledat další možnosti spolupráce, více se zaměřit na spolupráci s environmentálními centry
4.9. PODMÍMKY PRO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI
Dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí – dítě, které k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění a užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Tyto děti mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření. Ty realizuje mateřská škola.
Podpůrná opatření se člení do 5 stupňů:
- I. Stupeň podpůrných opatření – stanovuje se bez doporučení školského poradenského zařízení.
Sem patří děti s mírnými obtížemi ve vzdělávání. Na počátku školního ruku si učitelky provádí diagnostiku dětí a pokud si takové dítě vytipují, vypracují PLPP (plán pedagogické podpory). Součástí je evaluace pokroků dítěte.
- II.-V. Stupeň podpůrných opatření – lze uplatnit pouze s doporučením ŠPZ. Pro tyto děti se vypracovává IVP (individuální vzdělávací plán).
Podpůrná opatření jsou plánována na společných schůzkách zástupce ŠPZ, učitelek, asistentky a zákonných zástupců dítěte.
Základním posláním naší mateřské školy je zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj každého dítěte. Při plánování a realizaci vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními je třeba mít na zřeteli fakt, že se děti ve svých individuálních vzdělávacích potřebách a možnostech liší. Účelem podpory vzdělávání těchto dětí je plné zapojení a maximální využití vzdělávacího potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti a schopnosti.
Hlavním záměrem je umožňovat dětem získávat základní životní zkušenosti v přirozeném bezpečném prostředí skupiny vrstevníků cestou výchovy, vzdělávání založeném na principu uspokojování individuálních potřeb a zájmů. Dále chceme rozvíjet a podporovat samostatnost, zdravé sebevědomí a tvořivost všech dětí.
Ve školním roce 2017/18 navštěvuje oranžovou a červenou třídu vždy jedno dítě se speciálními vzdělávacími potřebami (II.-V. st.). Pro tyto děti je zpracováván IVP. Na obou třídách funguje asistentka pedagoga – na základě doporučení vypracovává individuální plán, schvaluje výběr podpůrných pomůcek. Přibližně 1x měsíčně se koná setkání rodičů, psycholožky, učitelek a asistentky, na kterém se hodnotí pokroky dítěte a plánuje se další postup při výběru podpůrných opatření.
Záměr: nadále udržovat dobré vztahy s rodiči dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, rozšiřovat si své znalosti v této oblasti.
4.10. VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH
Podle školského zákona má být k dětem mimořádně nadaným přistupováno jako k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Mimořádné nadání mohou rozpoznat jako první rodiče, později učitelka v mateřské škole, ale oficiálně ho musí diagnostikovat školské poradenské zařízení. Dítě může projevovat nadání nejen v intelektové oblasti, ale také v oblasti tvořivosti či pohybové nebo sociální oblasti. Často se nadání prezentuje jako akcelerovaný vývoj pouze v jedné oblasti a naproti tomu dochází k oslabení jiné z oblastí dětského vývoje.
Dítěti s mimořádným nadáním je vypracováván IVP ve spolupráci s poradenským pracovištěm a pedagogy a se souhlasem rodičů a ředitele školy. Tento plán zabrání tomu, aby bylo dítě rozvíjeno jednostranně ve své nadprůměrné oblasti, ale naopak všestranně i v jeho oslabených oblastech.
Momentálně v naší mateřské škole není žádné dítě mimořádně nadané. Přesto se snažíme podporovat u dětí oblasti, v kterých shledáváme alespoň určitou míru nadání, a nebo o danou oblast projevují děti zájem.
Záměr: dbát na všestranný rozvoj osobnosti každého dítěte, vyhýbat se jednostrannému výchovně vzdělávacímu působení na děti.
4.11. DĚTI S ODKLADEM ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Na základě doporučení z PPP učitelky vypracovávají „Plán podpory pro děti s OŠD“ – jde o čtvrtletní plány, zaměřující se na rozvoj daných oblastí. Na základě průběžného hodnocení se upravují metody a formy vzdělávání dítěte, směřující k úspěšnému vstupu do 1. Třídy ZŠ.
Záměr:dále se snažit těmto dětem poskytovat co nejlepší individuální péči.
4.12. VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ DVOULETÝCH
Zákon stanovuje možnost v mateřské škole vzdělávat děti ve věku 2-6 let. Zákonná povinnost přijímat k předškolnímu vzdělávání děti dvouleté je stanovena na rok 2020. Jelikož tyto děti vyžadují pro svůj pobyt v MŠ odlišné podmínky jak materiální, režimové i psychosociální, není naše mateřská škola momentálně připravena pro vzdělávání těchto dětí. Ani z kapacitních důvodů to nyní není možné.
Záměr: postupné úpravy směřující k zabezpečení všech potřeb dvouletých dětí
V. ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ
5.1. CHARAKTERISTIKA TŘÍD, METODY A FORMY PRÁCE
Jsme mateřská škola s celodenním provozem ve čtyřech třídách. V každé třídě je zapsáno 28 dětí.
Charkteristiky tříd:
Oranžová a Červená třída - třídy v přízemí budovy- navštěvují je mladší děti ve věku 3-5 let. Do těchto tříd jsou zařazovány nově přijaté děti. Prioritou učitelek zde je zejména adaptace dětí na nové prostředí a dále zvládnutí sebeobsluhy a základních hygienických požadavků. Důležité je zde také začlenění dítěte do kolektivu a přijímání pravidel soužití ve špolečenství ostatních dětí. Poté se mohou věnovat rozvoji všech stránek osobnosti dítěte.
Hlavní formou výchovně vzdělávacího procesu je zde učení hrou, prožitkové učení a seznamování s věcmi a činnostmi každodenního života metodou pokusu a omylu. Důraz je zde kladen na spontánost.
Zelená a Žlutá třída – třídy v patře budovy – navštěvují starší děti ve věku 5-7 let, tedy převážně děti předškolního věku a děti s odkladem školní docházky. Většina dětí sem přestupuje z oranžové a červené třídy. Výjimečně jsou zde mladší děti, neboť zohledňujeme přání rodičů pro umístění sourozenců do jedné třídy.
Zde je priorita výchovně vzdělávací práce dána převahou dětí předškolního věku – tedy přípravou na plynulý přechod do školy. U dětí rozvíjíme rozumové schopnosti, předmatematické a předčtenářské dovednosti, jemnou motoriku, koordinaci oka a ruky, zařazujeme grafomotorická cvičení, dbáme na správnou techniku držení psacích potřeb apod.
Jako hlavní forma výchovně vzdělávacího procesu i u starších dětí zůstává hra a prožitkové učení, ale ve větší míře jsou zastoupeny didakticky cílené činnosti a metody kooperativního učení. Důležitá je nadále názornost.
5.2. KRITÉRIA PRO PŘIJÍMÁNÍ DĚTÍ DO MŠ
Přijímání dětí
Základní práva dětí přijatých k předškolnímu vzdělávání:
Každé přijaté dítě má právo
5.3. POVINNÉ PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Od 1.9.2017 je uzákoněno povinné předškolní vzdělávání v mateřské škole. Má formu pravidelné denní docházky dítěte v pracovních dnech po dobu min. 4 hodin denně.
V naší MŠ máme stanovenu povinnou docházku od 8 do 12 hodin. Nepřítomnost je zákonný zástupce dítěte povinen co nejdříve řádně omluvit (nejpozději do 3 dnů). Písemně potvrzuje nepřítomnost do omluvného listu, který má každé dítě ve třídě.
Zákonný zástupce dítěte, pro které je předškolní vzdělávání povinné, může pro dítě v odůvodněných případech zvolit, že bude individuálně vzděláváno. Tuto skutečnost oznámí zákonný zástupce řediteli mateřské školy, kam bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku.
Organizace individuálního vzdělávání:
- ředitel mš doporučí zákonnému zástupci dítěte oblasti, v nichž má být vzděláváno (RVP), nabídne k nahlédnutí ŠVP
- doporučení tvorby portfolia dítěte
- zákonný zástupce obdrží od ředitele mš termíny (listopad - prosinec), kdy se s dítětem má dostavit do mš z důvodu ověření úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech a doporučení dalšího postupu vzdělávání
- v případě, že se zákonný zástupce s dítětem na ověření nedostaví, a to bez omluvy ani v náhradním termínu, ředitel individuální vzdělávání ukončí
Momentálně nebylo k individuálnímu vzdělávání žádné dítě přijato, z toho důvodu nemáme určeny konkrétní termíny ověření úrovně dětí.
VI. CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Záměrem naší mateřské školy je doplňovat a podporovat výchovu v rodině. Prvořadé pro nás je probouzet aktivní zájem dětí o svět kolem sebe, podporovat jejich přirozenou zvídavost a touhu po poznání, pomáhat jim v překonávání překážek. Chceme vést děti k lásce k domovu, k přírodě,
k vytváření zdravých životních návyků a postojů. Hlavním nástrojem jsou pro nás hry, pohádky
a praktické zkušenosti. Na základě prožitkového učení, ve vyvážené a provázané spontánní a řízené činnosti stimulujeme osobnost dítěte k dalšímu rozvoji a k osvojování si základních hodnot společnosti. Důraz klademe na individuální přístup ke každému dítěti, s přihlédnutím k jeho potřebám. Samozřejmostí je přizpůsobení výchovného působení jak dětem nadaným, tak i dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Dítě do ničeho nenutíme, ale vhodnou motivací u něj vzbuzujeme zájem o nabízené činnosti.
Náš školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání má název:
„Společné krůčky do života po duhových cestách“
Program vychází a je v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Byl vypracován na základě konkrétních podmínek mateřské školy a je východiskem pro tvorbu TVP jednotlivých tříd.
Naší filosofií je, aby mělo každé dítě „šťastné a spokojené dětství“, proto nás bude na naší společné cestě za poznáváním světa provázet veselá barevná duha. Prostřednictvím jejích barev budeme dětem ukazovat, že svět je nesmírně pestrý, život v něm je velmi různorodý a „že i po dešti se opět objeví krásná duha“.
Program je rozdělen do 6 integrovaných bloků, nazvaných po barvách duhy. Jednotlivé bloky obsahují témata, která jsou vzájemně propojena a prolíná se zde všech pět vzdělávacích oblastí RVP. Nabídka činností v jednotlivých blocích je široká a dává učitelkám volnost ve výběru aktivit, které zařadí do TVP. Jde spíše o návod, jakým směrem se ubírat, ale kreativitě a tvořivosti se meze nekladou, a tak si učitelky mohou téma rozvinout. Není tedy povinností učitelek obsáhnout v TVP všechna témata, ale promyšleným výběrem vhodně propojovat vybrané oblasti s respektem
k momentálním potřebám dětí.
Při tvorbě TVP budeme vycházet :
- z konkrétních podmínek školy (materiální, přírodní, složení dětské skupiny)
- z potřeb a projevů dětí, aby již osvojené poznatky a dovednosti byly prohlubovány a rozvíjeny
- z příběhů a pohádek, které jsou projevem potřeby žít ve společenství lidí a vzájemně sdílet své zkušenosti
- z morálních zásad a hodnot naší společnosti a kultury, z poznávání kulturních zvyklostí společností jiných kultur.
Na základě prožitkového učení hrou a praktických činností dětí, založených na názornosti, smyslovém poznání, vlastní činnosti a prožitku a využíváním hravých prvků, které zahrnují cíle, výstupy a jednotlivé vzdělávací oblasti dle RVP PV, směřujeme ve vyvážené a provázané spontánní i řízené činnosti k těmto cílům:
A) rozvíjení dítěte, jeho schopnosti učení, vytvoření potřebných dovedností
B) osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
C) získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Cílem naší školy je:
A) Podporování a rozvíjení vztahu dětí k přírodě a životnímu prostředí, vštěpování vhodných
přístupů k jejich ochraně
Naplňování cíle:
- umožnit dostatek příležitostí k pobytu v přírodním prostředí
- seznamovat děti s přírodou, která je obklopuje, vtiskávat jim důležitost a nezastupitelnost přírody spolu s nutností ohleduplnosti k ní
- rozvíjet environmentální citlivost dětí (zájem o přírodu, pozorovat, nacházet zákonitosti přírody, uvědomovat si poškození přírody, mít povědomí o její ochraně…)
- pojmenovávat rostliny a živočichy v blízkém okolí, dohledávat informace v knihách
- všímat si proměn přírody v koloběhu ročních období
- vnímat krásu, barevnost a rozmanitost přírody
- seznamovat děti s manipulací s přírodninami
- mít povědomí o třídění odpadu.
B) Poznávání společnosti, ve které děti budou vyrůstat, seznamování je s kulturním dědictvím, vedení dětí k osvojování si společenských návyků a pravidel
Naplňování cíle:
- pomáhat dětem utvářet kladný vztah k naší společnosti a vytvářet opatření proti vzniku společensky nežádoucích jevů
- upevňovat a rozvíjet schopnost žít v souladu s morálními pravidly společnosti
- respektovat kulturu společenského chování, stolování, oblékání
- rozlišovat dobro a zlo, přiklánět se na stranu dobra
- vážit si práce lidí
- zprostředkovávat setkání s regionální kulturou
- respektovat a pomáhat dětem s odlišnou kulturou.
C) Vedení dětí ke zdravému životnímu stylu
Naplňování cíle:
- věnovat pozornost kompenzaci sedavé činnost s pohybovými aktivitami
- dodržovat pitný režim, a to zejména u dětí, které nemají velkou potřebu pít
- stravu dětí co nejvíce doplňovat ovocem a zeleninou, zařazovat ve větší míře tmavé pečivo
- zaměřit se na prevenci šikany a jiných nežádoucích společenských jevů
- zařadit do výchovných činností prvky sexuální výchovy
- vytvářet povědomí o způsobech osobní ochrany a ochrany zdraví.
D) Rozvíjení komunikativních schopností dětí – zvyšování úrovně řečových dovedností
Učitelky se postupně účastní kurzů Logopedického asistenta – vzdělání, stanoveného pro učitele mateřské školy, nebo základní školy, kteří nevykonávají přímou pedagogickou činnost ve třídě zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (zákon 563/2004 Sb.,o pedagog. Pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění) a vzděláním získaným absolvováním kursu zaměřeného na logopedickou prevenci akreditovaného MŠMT v rámci dalšího vzdělávání pedagog. pracovníků.
Naplňování cíle:
- podporovat přirozený rozvoj komunikačních schopností a dovedností
- zaměřit se na prevenci vzniku poruch řeči
- v rozsahu své působnosti poskytovat zákonným zástupcům dětí s příznaky rizikového vývoje řeči informace o dostupnosti logoped. Péče
Aby řízené činnosti připravované učitelkou naplňovaly podstatu prožitkového učení, budeme se zaměřovat na:
a) spontaneitu – dítě do činnosti vstupuje samo ze svého popudu
b) objevnost – připravené činnosti učitelka nastavuje tak, aby děti samy objevovaly, řešily, uspořádávaly, zpracovávaly a uplatňovaly své dosavadní zkušenosti
c) komunikativnost – úkoly zadávat tak, aby je neplnily pouze jednotlivé děti, ale byla nutná spolupráce ve skupině (volba materiálu..)
d) aktivitu a tvořivost – nabízet dětem natolik bohaté prostředí, že se v něm mohou rozhodovat mezi nabídnutými materiály a mohou v něm experimentovat, což nelze dosáhnout jednoznačně zadanými úkoly, splnitelnými pouze jednou námi popsanou cestou
e) konkrétnost – nabízet dětem činnosti, při nichž samy něco dělají, tvoří či zkoumají a nejen pasivně přijímají informace dospělého
f) celostnost – při realizaci činností dbát, aby bylo zapojeno co nejvíce smyslů (dítě myslí rukama)
Individuálně sledujeme rozvoj dítěte a hodnotíme jeho učební pokrok. Dětem, které mají odklad povinné školní docházky vypracováváme „Plán podpory pro děti s OŠD“, který je tvořen tak, aby práce s dítětem byla smysluplná a ne pouze formální. Podobu plánu nevymezuje žádný zákon ani vyhláška. Plán vychází z pedagogické diagnostiky učitelky a doporučení pedagogicko-psychologické poradny. Pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami zpracováváme individuální vzdělávací plán. Východiskem pro tvorbu individuálních vzdělávacích plánů je pedagogická diagnostika a výsledky vyšetření a následných doporučení pedagogicko-psychologické poradny, příp. SPC. Pro vyhodnocování individuálního rozvoje dítěte vede učitelka individuální záznamy o dětech. Význam evaluace o individuálním rozvoji dítěte spočívá v tom, že včas vyrovnává nedostatky v úrovni vzdělávání a předchází tak možným obtížím v dalším vzdělávání.
Tyto záznamy považujeme vždy za důvěrné!
Nadané a talentované děti: tyto děti jsou vzdělávány společně s ostatními dětmi. Respektujeme jejich nadání a individuální zvláštnosti, nabízíme náročnější stimulaci pro rozvoj v talentové oblasti a citlivě korigujeme funkce, které nejsou v souladu s ostatními. Snažíme se o spolupráci s rodiči tak, aby rozvoj dítěte nebyl jednostranný.
Dále nabízíme aktivity formou zájmových činností – výuka anglického jazyka, keramický kroužek, kroužek pracovní a výtvarné výchovy, plavecký výcvik, projekt „Předškoláček“.
Vzdělávací práce se uskutečňuje po celý den pobytu dětí v MŠ, tj. při všech činnostech. Ve vzdělávacím procesu jsou využívány prvky zodpovědnosti, samostatnosti a spolupráce. Dopolední činnosti probíhají formou plánovaných tematických celků, které na sebe navazují.
Vzdělávání je založeno na metodách :
a) Prožitkového učení, které je založeno na přímých zážitcích dítěte, podporuje dětskou zvídavost, potřebu objevovat a podněcuje u dětí radost z učení. Uskutečňuje ve všech činnostech a situacích. Učení tohoto typu je nenásilné, funkční a přirozeně zdravé.
b) Prosociálního učení, které se zaměřuje na rozvíjení vzájemných vztahů mezi dospělými a dětmi a dětmi navzájem. Vychází z přirozené nápodoby vzorů chování a postojů.
c) Didakticky zacílených činností, kde je učitelka dítěti průvodcem, evokuje a inspiruje.
d) Kooperativního učení, které vychází ze vzájemné spolupráce a domluvy dětí.
e) Pokusu a omylu, kde děti experimentují a manipulují s různým materiálem.
Snažíme se zajistit rovnováhu činností spontánních a organizovaných, učení zakládáme na aktivní účasti dítěte. Usilujeme o to, aby děti byly vzdělávány neformálně, hravými činnostmi, které přizpůsobujeme okolnostem a potřebám dětí. K tomuto využíváme tyto formy vzdělávání – individuální, ve dvojicích, skupinové a frontální. Frontální činnosti učitelka zařazuje, pokud má potřebu něco sdělit celému kolektivu. Preferujeme učení ve skupinách, individuální a ve dvojicích. Vhodně zvolenými činnostmi přispíváme k rovnoměrnému vývoji dítěte a ke každodennímu uspokojování jeho tělesných a duševních potřeb. Máme na paměti, že nejdůležitější činností dítěte předškolního věku je hra, která rozvíjí všechny jeho schopnosti, kde se cítí bezpečně, efektivně se učí a získává nové zkušenosti.
VII. VZDĚLÁVACÍ OBSAH
NÁVRH INTEGROVANÝCH BLOKŮ
I. IB
ČERVENÁ CESTA - SRDÍČKOVÁ
Charakteristika: Tento blok je zaměřen na vše, co se týká citů, našeho psychického i fyzického zdraví a pohody a na oblast vztahů mezi lidmi. Děti zde povedeme k utváření vztahů k jinému dítěti či dospělému, budeme rozvíjet jejich sociální cítění a povědomí o sounáležitosti s nejbližším okolím. Také se zaměříme na posilování vlastní identity dítěte a budování jeho zdravého sebevědomí. Při každodenních aktivitách ve třídě budeme děti učit vzájemné toleranci a schopnosti spolupracovat.
Objasníme si pojmy domov a rodina a zároveň budeme posilovat vztahy dětí k rodinným příslušníkům.
Pomůžeme dětem pochopit provázanost duševního a fyzického zdraví. Přiblížíme jim elementární poznatky o lidském těle a zásadách péče o něj, jako prevenci nemocí. Také se zaměříme na prevenci před návykovými látkami a zneužíváním jako ochranu duševního i fyzického zdraví.
Dílčí vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo:
- uvědomění si vlastního těla
- ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- osvojování si věku přiměřených praktických dovedností
- osvojování si poznatků o těle a jeho zdraví
- utváření postojů zdravého životního stylu
Dítě a jeho psychika:
- rozvoj komunikativních dovedností
- rozvoj zvídavosti, zájmu, radosti z objevování
- získání relativní psychické samostatnosti
- uvědomění si vlastní identity, získání sebedůvěry
- rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
- rozvoj schopností umožňujících city vyjádřit
Dítě a ten druhý:
- seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
- posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
Dítě a společnost:
- poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření
- rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí a přináležet k tomuto společenství
Dítě a svět:
- seznamování s místem a prostředím, ve kterém žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo:
- zachovávat správné držení těla
- zvládnout jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
- zvládat sebeobsluhu a zdravotně preventivní návyky
- chovat se obezřetně při styku s cizími lidmi
- zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a materiály
- pojmenovat části těla, některé orgány, znát jejich funkci
- mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví
- rozlišovat, co prospívá zdraví
Dítě a jeho psychika:
- vyjadřovat samostatně své pocity
- pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- chápat, že všechny děti mají stejnou hodnotu
- vědomě využívat všechny smysly, záměrně pozorovat
- učit se nazpaměť krátké texty
- odloučit se na určitou dobu od rodičů
- uvědomovat si svou samostatnost
- umět říci „ne“ v situacích, které to vyžadují
- respektovat pravidla
Dítě a ten druhý:
- navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho
- komunikovat s druhým dítětem
- uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému
- spolupracovat s ostatními
- dodržovat dohodnutá pravidla
- respektovat potřeby jiného dítěte
Dítě a společnost:
- uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými
i s dětmi
- začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti
- porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků
- dodržovat pravidla her
- zacházet šetrně s pomůckami, hračkami
Dítě a svět:
- orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí
- zvládat běžné činnosti a požadavky na děti kladené i jednoduché praktické situace, které se doma a v MŠ opakují
Rizika:
- nedostatečný respekt k individuálním potřebám dětí
- nedostatek možností projevovat vlastní city, sdělovat dojmy, prožitky, hovořit o nich
- nedostatek empatie, neposkytování empatické odezvy na problémy dítěte
- nedostatečný respekt k vzájemným sympatiím dětí a malá podpora dětských přátelství
- příliš mnoho nefunkčních pravidel v MŠ
- nedostatek elementárních informací o lidském těle, o zdraví, bezpečí a způsobech jeho ochrany
Navrhované činnosti:
Těšíme se do školičky
Moji kamarádi
Moje rodina – svátek matek, otců, MDD
Ve zdravém těle zdravý duch
II. IB
ORANŽOVÁ CESTA - PODZIMNÍ
Charakteristika: Ať si venku fouká vítr, prší, my si přesto budeme všímat pouze krásných barev podzimu. Budeme pozorovat změny počasí a seznamovat se s přírodními jevy, zaměříme se na vytváření povědomí o sounáležitosti s živou a neživou přírodou a na tvorbu postojů k jejich ochraně. Na procházkách oborou Hvězda můžeme sledovat měnící se listy stromů a sbírat plody podzimu, které pak využijeme k činnostem v MŠ. Venku si také můžeme užít zábavu při pouštění draků.
Oranžová cesta nás zavede do podzimní přírody na zahradu, na pole i do lesa. Zjistíme, jak se na zimu připravují rostliny i zvířátka. Při četbě podzimních pohádek budeme vyhlížet první sněhové vločky, které nám možná přiveze Martin na bílém koni.
Dílčí vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo:
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
- ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- rozvoj a užívání všech smyslů
- vytváření zdravých životních návyků
Dítě a jeho psychika:
- rozvoj jazykových dovedností receptivních i produktivních
- rozvoj zvídavosti, zájmu, radosti z objevování
- rozvoj tvořivosti, fantazie
- rozvoj smyslového vnímání, pozornosti
- rozvoj schopností umožňujících vyjádřit své prožitky
Dítě a ten druhý:
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
- rozvoj schopnosti spolupracovat s ostatními
Dítě a společnost:
- vytváření základů aktivních postojů ke světu, k životu
- rozvoj schopnosti projevovat se autenticky
- seznamování se světem lidí, jejich tradicemi
Dítě a svět:
- seznamování s místem a prostředím, ve kterém žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
- vytváření povědomí o širším přírodním a kulturním prostředí a jeho proměnách
- rozvíjení úcty k životu ve všech jeho formách
- posilování povědomí o potřebě chránit životní prostředí
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo:
- zvládat běžné způsoby pohybu v různém prostředí
- vědomě napodobovat jednoduchý pohyb dle vzoru
- vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
- zvládat práci s výtvarným materiálem – s tužkami,barvami, nůžkami, modelovací hmotou
- zvládat jednoduché úklidové práce
- rozšiřovat povědomí o významu zdravé výživy
Dítě a jeho psychika:
- porozumět slyšenému – zachytit myšlenku příběhu, soustředěně poslouchat
- učit se zpaměti krátké říkanky, písničky
- zvládat jednoduchou dramatickou úlohu
- naslouchat druhým
- domluvit se gesty
- chápat a využívat elementární matematické pojmy (porovnávat, třídit)
- vyjadřovat svou fantazii v tvořivých činnostech
- soustředit se na činnost a dokončit ji
- být citlivé ve vztahu k přírodě
Dítě a ten druhý:
- komunikovat s druhým dítětem
- spolupracovat s ostatními
- dodržovat dohodnutá pravidla
Dítě a společnost:
- chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek s ohledem na druhé
- porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých
- dodržovat pravidla her
- zacházet šetrně s pomůckami, hračkami
Dítě a svět:
- mít povědomí o širším společenském a přírodním prostředí
- poznávat, že svět má svůj řád
- všímat si změn v přírodě
- mít povědomí o důležitosti ochrany životního prostředí, chránit přírodu ve svém okolí
Rizika:
- málo příležitostí k pracovním úkonům
- nevhodné vzory chování dospělých v prostředí MŠ
- omezování spontánních pohybových aktivit
- nedostatek příležitostí k poznávacím činnostem založeným na vlastní zkušenosti
- nedostatečná motivace dětí k sebevyjádření
- prostředí, které nabízí málo možností ke spolupráci
- nedostatek příležitostí vnímat svět v jeho pestrosti a změně
- jednotvárná nabídka činností
Navrhované činnosti:
TC: ČAROVNÝ PODZIM
Vítr fouká, duje, drak nám krásně poletuje
Podzimní sklizeň
Zvířátka se chystají na zimu
TC: PODZIMNÍ TRADICE
„Dušičky“ - svátek všech zesnulých, Halloween
Martin jede, zimu veze
III. IB
MODRÁ CESTA - ZIMNÍ
Charakteristika: Z barevného podzimu nás přenese ledový malíř do zimy. Hlavním symbolem zimy jsou pro děti Vánoce, které je vnáší do světa pohádek a kouzel. Je to pro ně období radostného očekávání a také příjemných chvil, strávených s rodinou v bezpečí domova.Tuto radostnou a pohodovou atmosféru chceme vytvořit také u nás v mateřské škole. Děti si užijí Mikulášskou nadílku a celé období adventu se za tónů vánočních koled budeme seznamovat s tradicemi a zvyky českých Vánoc. Děti si také připraví ten nejkrásnější dárek pro své rodiče – vánoční vystoupení.
Se začátkem nového roku se přeneseme do“ Ledového království“ plného sněhu a ledu. Věnovat se budeme zimním radovánkám a nezapomeneme ani na rozvoj pocitu sounáležitosti s přírodou, zvířátky a potřebou jim pomáhat a chránit je.
Zimu zakončíme vesele – karnevalovým veselím.
Dílčí vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo:
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
- rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
- rozvoj a užívání všech smyslů
Dítě a jeho psychika:
- rozvoj mluvního projevu
- rozvoj zájmu o hudební a pohybové dovednosti
- rozvoj tvořivosti, fantazie
- rozvoj paměti
- rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
- poznávání číselných znaků
Dítě a ten druhý:
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
- vyjádření prosociálních postojů – tolerance, empatického cítění
Dítě a společnost:
- rozvoj základních kulturně společenských postojů
- zvládat změny společenského prostředí
- seznamování se světem lidí, jejich tradicemi, rozvoj poznatků o prostředí, v němž dítě žije
- rozvoj společenského i estetického vkusu
Dítě a svět:
- vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s lidmi, se společností
- vytváření povědomí o širším přírodním a kulturním prostředí a jeho proměnách
- poznávání jiných kultur
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo:
- zvládat základní pohybové dovednosti na sněhu, ledu
- sladit pohyb s rytmem
- zacházet s jednoduchými hudebními nástroji
- zvládat práci s netradičním materiálem
- zachovávat správné držení těla
- rozšiřovat povědomí o významu aktivního pohybu
- ovládat dechové svalstvo
Dítě a jeho psychika:
- učit se zpaměti krátké texty – říkanky, básničky, písničky
- soustředěně poslouchat četbu, hudbu
- zvládat jednoduchou dramatickou úlohu
- správně vyslovovat, ovládat tempo i intonaci řeči
- poznat číslice
- vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci
- chápat základní číselné pojmy
- prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
- těšit se z hezkých a příjemných zážitků
Dítě a ten druhý:
- vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc
- respektovat potřeby jiného člověka
Dítě a společnost:
- vážit si práce ostatních lidí
- vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik
- vyjadřovat se prostřednictvím hudebně pohybových činností
- zacházet s jednoduchými hudebními nástroji
Dítě a svět:
- využít poznatky o okolním prostředí v životní praxi
- vnímat, jak je okolní svět rozmanitý
- mít povědomí o existenci různých národů a kultur
- porozumět, že změny jsou přirozenou součástí života
- chránit přírodu, starat se o živé tvory
Rizika:
- nepravidelná, málo rozmanitá nabídka pohybových činností
- uplatňování nevhodných cviků a činností
- nevhodné náčiní
- vytváření komunikativních zábran – nerespektování dětského ostychu
- omezený prostor pro vyjádření
- nepřiměřené nároky na dítě
- časté organizování soutěživých činností a podporování nezdravé soutěživosti
- znevažování úsilí dítěte
Navrhované činnosti:
TC: ZIMNÍ TRADICE
Mikuláš, přinesl nám zimní čas
Kouzelné Vánoce
Tři králové
Masopust - „za co půjdu na karneval“
TC: LEDOVÉ KRÁLOVSTVÍ
Putování sněhové vločky
Zimní radovánky
Stopy ve sněhu
IV. IB
ZELENÁ CESTA - JARNÍ
Charakteristika: Když teplé sluneční paprsky začnou probouzet spící přírodu, přejdeme na zelenou cestu, nazvanou právě po rašící zelené trávě a pučících listech na stromech a keřích.
S dětmi budeme na vycházkách sledovat, jak sněženky vystrkují první lístečky, jak vykvétají krokusy a prvosenky a budeme poslouchat, kdy uslyšíme bzučet první včelky.
Děti si prohloubí elementární poznatky o změnách v přírodě. Dále budou poznávat jarní rostliny, rodící se mláďata a drobné živočichy. Seznámí se s fungováním různých ekosystémů (louka, les, zahrada) a způsoby jejich ochrany.
S dětmi také oslavíme významné jarní svátky – Velikonoce. Děti si prohloubí povědomí
o symbolech života a zdraví a o velikonočních tradicích.
Dílčí vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo:
- ovládání pohybového aparátu
- rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
- rozvoj a užívání všech smyslů
- koordinace ruky a oka
Dítě a jeho psychika:
- rozvoj správného vyslovování, kultivovaného projevu
- rozvoj zájmu o hudební a pohybové dovednosti
- rozvoj tvořivosti, fantazie
- vytváření nových pojmů
- rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
- vytváření základů pro práci s informacemi
Dítě a ten druhý:
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- rozvoj kooperativních dovedností
Dítě a společnost:
- rozvoj základních kulturně společenských postojů
- vnímat a přijímat základní hodnoty společenství, v němž žiji
- seznamování se světem lidí, jejich tradicemi, rozvoj poznatků o prostředí, v němž dítě žije
- seznamování se světem lidí
Dítě a svět:
- seznamování s prostředím, ve kterém dítě žije
- vytváření povědomí o širším přírodním a kulturním prostředí a jeho proměnách
- rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
- pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit, ale i poškozovat
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo:
- zvládat prostorovou orientaci, zvládat překážky, užívat různé náčiní
- sladit pohyb se zpěvem
- zacházet s jednoduchými hudebními nástroji
- ovládat koordinaci ruky a oka
- zacházet s výtvarným a grafickým materiálem – s nůžkami, barvami, papírem, modelovací hmotou
Dítě a jeho psychika:
- učit se zpaměti říkanky, básničky, písničky
- pojmenovat rostliny, zvířata
- formulovat otázky, odpovídat
- učit se nová slova a aktivně je používat
- poznat a vymyslet jednoduchá synonyma a antonyma
- zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité
- chápat číselnou řadu v rozsahu do 10
- chápat prostorové pojmy
- vyjadřovat samostatně své pocity, mínění
- rozhodovat o svých činnostech
- být citlivé ve vztahu k přírodě, rostlinám i živočichům
Dítě a ten druhý:
- přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem
- spolupracovat s ostatními, uzavírat kompromisy
- chovat se obezřetně při setkání s cizími lidmi
Dítě a společnost:
- pochopit, že každý má ve společenství svou roli
- dodržovat pravidla her a jiných činností, jednat spravedlivě
- zacházet šetrně s věcmi denní potřeby, s knížkami
- zacházet s jednoduchými hudebními nástroji
Dítě a svět:
- osvojovat si elementární povědomí o ekosystémech v blízkém okolí
- vnímat, jak je okolní svět rozmanitý
- mít povědomí o širším společenském prostředí
- všímat si změn a dění v nejbližším okolí
- chránit přírodu, starat se o živé tvory
Rizika:
- absence, či nedostatek řízených pohybových aktivit, vedoucích k osvojení nových pohyb. dovedností
- prostředí, omezující běžnou komunikaci mezi dětmi i dospělými
- zahlcování podněty a informacemi bez rozvíjení schopnosti s nimi samostatně pracovat
- časté negativní hodnocení dítěte
- nedostatek příležitostí k rozvoji estetického vztahu dítěte k prostředí
- nedostatečná pozornost k rozvoji dovedností předcházejících čtení a psaní
- nepřiměřené nároky na dítě
Navrhované činnosti:
TC: JARNÍ TRADICE
Velikonoce
Pálení čarodějnic
TC: JARNÍ PROBOUZENÍ
První poslové jara
Na návštěvě na statku
Co to kvete, co to bzučí
V. IB
ŽLUTÁ CESTA - TĚŠÍME SE NA LETNÍ PRÁZDNINY
Charakteristika: Tento integrovaný blok je zaměřen na cestování a poznávání přírody a kultury různých částí naší země. Děti si rozšíří poznatky nejen o naší vlasti, ale také o nejrůznějších místech naší planety. Pro paní učitelky je zde dána volnost ve výběru „kam se s dětmi vypraví“. Tak děti mohou zavítat na výlet na poušť k pyramidám, na africké safari, či ponorkou vyrazit na průzkum života v oceánu. Učitelky se budou řídit momentálními potřebami dětí.
S cestováním souvisí téma dopravy a dopravních prostředků a s tím spojená bezpečnost silničního provozu.
Prostor je věnován též charakteristice letního období a tématu vody a jejího koloběhu v přírodě.
Dílčí vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo:
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře bezpečí
- rozvoj a užívání všech smyslů
- koordinace ruky a oka
Dítě a jeho psychika:
- osvojení si dovedností, předcházejících čtení a psaní
- přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení pojmovému
- rozvoj schopností řešit problémy
- podpora a rozvoj zájmu o učení
- získání schopnosti záměrně řídit svoje chování
- rozvoj kultivovaného projevu
Dítě a ten druhý:
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- posilování prosociálních postojů
- ochrana osobního bezpečí ve vztazích s druhými lidmi
Dítě a společnost:
- vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
- vnímat a přijímat základní hodnoty společenství, v němž žiji
- seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si zákl. poznatků o prostředí, v němž dítě žije
- seznamování se světem lidí
Dítě a svět:
- seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu
k němu
- vytváření povědomí o širším přírodním a kulturním prostředí a jeho proměnách
- osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči
o okolí při spoluvytváření bezpečného prostředí
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo:
- koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla
- zvládat jemnou motoriku
- mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde
v případě potřeby hledat pomoc
- ovládat koordinaci ruky a oka
- zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
Dítě a jeho psychika:
- porozumět slyšenému
- sluchově rozlišit začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech
- formulovat otázky, odpovídat
- učit se nová slova a aktivně je používat
- přemýšlet, vést jednoduché úvahy a vyjádřit to, o čem přemýšlí
- vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci
- řešit problémy
- chápat prostorové a časové pojmy
- umět říci „ne“ v situacích, které to vyžadují
- zachycovat a vyjadřovat své prožitky
Dítě a ten druhý:
- chápat,že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný
- respektovat potřeby jiného dítěte
- vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc
Dítě a společnost:
- utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je
v souladu s nimi a co proti nim
- přistupovat k druhým lidem bez předsudků
- odmítat společensky nežádoucí chování
Dítě a svět:
- osvojovat si elementární povědomí o ekosystémech
- vnímat, že svět je rozmanitý, pestrý a různorodý
- mít povědomí o širším společenském prostředí
- mít povědomí o významu životního prostředí, uvědomovat si, že způsob, jakým se k němu chováme ovlivňuje naše vlastní zdraví
- pomáhat pečovat o okolní životní prostředí
- uvědomovat si nebezpečí, se kterým se můžeme setkat a mít povědomí o tom, jak se chránit, kam se obrátit o pomoc
Rizika:
- nedostatek či zkreslené elementární informace o možnostech ohrožení zdraví a způsobech jeho ochrany
- nevhodné vzory dospělých v prostředí MŠ
- časově a obsahově nepřiměřené využívání audiovizuální techniky
- nedostatek příležitostí k poznávacím činnostem založeným na vlastní zkušenosti
- nedostatek možností projevovat vlastní city, sdělovat citové dojmy a prožitky a hovořit
o nich
- nepravdivé nebo žádné odpovědi na otázky dětí
- nedostatek pozornosti prevenci jevů, které mohou být pro dítě nebezpečné
Navrhované činnosti:
TC: KAM POJEDU NA PRÁZDNINY
Autem, lodí, letadlem?
Poznáváme naši vlast
Cestujeme po světě
TC: LÉTO U VODY
VI. IB
FIALOVÁ CESTA - CESTY ZA POZNÁNÍM
Charakteristika: Poslední integrovaný blok je souborem témat a námětů, které je možné uskutečnit formou projektů. Učitelky si z nich mohou vybrat podle momentálních potřeb dětí ve třídě. Není tedy povinností tyto okruhy zařadit do TVP. Nabídka činností u jednotlivých tématických celků není tak podrobná, jelikož se zde ponechává prostor pro tvůrčí činnost učitelek.
Záměrem bloku je umožnit dětem zpřístupnění elementárních poznatků z nejrůznějších oblastí přírodních věd, kultury a života společnosti lidí.
Dílčí vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo:
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- rozvoj a užívání všech smyslů
- koordinace ruky a oka
Dítě a jeho psychika:
- rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
- rozvoj verbálních i neverbálních dovedností
- osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci
- podpora a rozvoj zájmu o učení
- získání schopnosti záměrně řídit svoje chování
- vytváření základů pro práci s informacemi
Dítě a ten druhý:
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- posilování prosociálního chování
- rozvoj kooperativních dovedností
Dítě a společnost:
- rozvoj základních kulturně společenských postojů a dovedností
- seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si zákl. poznatků o prostředí, v němž dítě žije
- seznamování se světem lidí
Dítě a svět:
- seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu
k němu
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí,
o jeho rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
- osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči
o přírodní prostředí
- pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo:
- sladit pohyb s rytmem a hudbou, se zpěvem
- poznávat základní znakové systémy
- vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
- ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku
- zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
- zacházet s běžnými předměty denní potřeby, s jednoduchými hudebními nástroji, běžnými pracovními pomůckami, výtvarnými pomůckami
Dítě a jeho psychika:
- pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- projevovat zájem o knížky, hudbu
- formulovat otázky, odpovídat
- učit se nová slova a aktivně je používat
- poznat některá písmena, čísla
- přemýšlet, vést jednoduché úvahy
- chápat prostorové a časové pojmy
- zachycovat a vyjadřovat své prožitky
- odhalovat podstatné znaky
- být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem
Dítě a ten druhý:
- uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému,přiznávat stejná práva druhým a respektovat je
- spolupracovat s ostatními
- vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc
Dítě a společnost:
- vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, hodnotit svoje zážitky
- vyjadřovat se prostřednictvím výtvarných technik a hudebních a hudebně pohybových činností
- uplatňovat návyky v základních formách společenského chování
Dítě a svět:
- osvojovat si elementární poznatky o okolním prostředí
- vnímat, že svět je rozmanitý, pestrý a různorodý
- mít povědomí o širším společenském prostředí
- mít povědomí o významu životního prostředí, uvědomovat si, že způsob, jakým se k němu chováme ovlivňuje naše vlastní zdraví
- pomáhat pečovat o okolní životní prostředí
- rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat nebo poškozovat
Rizika:
- nedostatečný respekt k individuálním potřebám dítěte
- nedostatečně připravené prostředí
- omezený přístup ke knihám
- převaha předávání hotových poznatků slovním poučováním a vysvětlováním
- omezený prostor pro vyjádření a uplatnění představivosti
- nepravdivé nebo žádné odpovědi na otázky dětí
- jednotvárná nabídka činností
Navrhované činnosti:
Cesta do vesmíru
Cesta do pravěku
Cesta do světa knih
Cesta do světa hudby
Malí ochránci přírody
Malí chovatelé
VIII. EVALUACE A AUTOEVALUACE
EVALUACE V PEDAGOGICKÉM PROCESU
ZA ŠKOLNÍ ROK 2016-2017
(podle návrhu v ŠVP)
Děti se stávají od příchodu do mateřské školy rovnocennými partnery učitelek (v rámci možností). Reagujeme na jejich přání, pocity, návrhy. Kamarádské vztahy mezi dětmi patří k prioritám. Učitelky jsou si toho vědomy a tak jednání s dětmi je prostoupeno laskavým a citlivým přístupem k nim. Pedagogové jsou vždy vstřícní k přání dětí, negativní postoje dětem dokáží vysvětlit a navrhnout řešení.
Učitelky se zapojují do her, rozvíjí je, dávají prostor méně průbojným dětem. Věnují se dětem s láskou a porozuměním, neupřednostňují žádné z nich. Výchovné problémy řeší okamžitě, při opakovaných kontaktují rodiče a snaží se najít cestu k nápravě.
Podle ŠVP pracujeme s cíli, které jsou společné pro všechny věkové skupiny. Tyto cíle měníme podle nových impulzů a s nimi činnosti dětí. Na děti neklademe náročné úkoly, ale na druhé straně se intenzivně věnujeme dětem s OŠD. Spolupracujeme s rodiči, s PPP, SPP a s logopedkou. Dítě do ničeho nenutíme, respektujeme jeho osobnost a snažíme se vychovávat z každého dítěte jedinečnou osobnost.
Tento způsob evaluace má sice minimální rozměr, ale maximální význam. Pomáhal nám vyřešit problém, jestli to co děláme, děláme opravdu kvalitně a jestli nemůžeme postupovat ještě jinak a lépe. Tento způsob evaluace prováděla učitelka většinou sama a byl velmi intimní, protože se v konečném důsledku dotýkal jejích schopností a dovedností. Naší motivací bylo pracovat s dětmi tak, aby se maximálně rozvíjela osobnost každého jedince a práce byla pro nás i pro děti radostná.
Důležitým momentem byl sběr informací, což znamená úpravu obecných cílů do otázek a kdykoli v průběhu dne se na ně zeptat a hned si odpovědět:
- co se dítě učí
- s jakou hodnotou se dítě setkává
- jaký má dítě prostor pro samostatnost a možnost ovlivnit situaci ve které se nachází.
Zpracování těchto informací, které učitelka získala, bylo obvykle rychlé a srozumitelné. Reakce na daný problém závisel na schopnosti učitelky improvizovat, ale na druhé straně proces kontroly měl dlouhodobější charakter.
Další z cest, které nám pomohly se ubezpečit, a to zejména v řízené činnosti, zda na něco nezapomínáme a dáváme dětem vše co potřebují tak, jak nám to ukládá RVP, je hodnocení našeho vlastního pedagogického procesu podle dílčích cílů.
Učitelky si stanovily záměr, to znamená co chtějí děti naučit a navazovaly na předchozí záměry a cíle, a to vždy v souladu s RVP. Snažily se je plnit svědomitě, dětem nabízely pestré činnosti po celý den.
Činnosti, které jsme realizovaly, máme zapsány v třídní knize a mohly jsme je spolu s kolegyní ve třídě konfrontovat s dílčími cíli uvedenými v RVP. Tyto činnosti a cíle jsou podrobně rozepsány v TVP způsobem zcela srozumitelným s možností ten který cíl nebo činnost doplňovat, vynechat či upravit.
Zpětná vazba je reakce na činnost, kterou učitelky vyvíjely v rámci vlastní pedagogické činnosti s dětmi. V průběhu školního roku byla podávána všemi zainteresovanými skupinami, a to v mateřské škole dětmi, kolegyněmi, zaměstnanci školy i rodiči.
O loňském školním roce jsme přesvědčeny, že byl pro nás i pro děti poučný a radostný. Důkazem je pozitivní zpětný ohlas (vazba) od dětí i rodičů.
V průběhu činnosti nám děti podávaly zpětnou vazbu tím, že jsou pozorné, nebo nepozorné k tomu, co jsme jim sdělovaly, že je bavila hra, kterou jsme jim nabídly, že mluvily o tom, co v průběhu této doby prožily. Velmi důležitým nástrojem, který byl v hodnoceném období maximálně z hlediska zpětné vazby využíván, byly informace všeho druhu od dětí, kolegyň i rodičů, se kterými jsme pravidelně pracovaly, hodnotily je a zúročíme i v dalším školním roce.
Autoevaluací v oblasti školství se rozumí: zjišťování, porovnávání a vyhodnocování informací, charakterizujících stav, kvalitu, fungování, efektivnost činnosti všech složek školy, jako vzdělávacího systému. Cílem je využít zjištěné poznatky ke zkvalitnění a zefektivnění výchovně vzdělávacího procesu.
Hlavní oblasti zaměření autoevaluace:
Vedoucí předškolního zařízení provádí kontrolní a hospitační činnost učitelek s cílem:
- sledovat vztah a přístup učitelky k dětem, laskavost, cit, oslovování dětí, zapojování učitelky do her, individuální přístup k dětem
- sledovat vztah dětí k učitelce, hloubka citu, důvěra
- sledovat vyváženost úkolů vzhledem k věkovým skupinám dětí
- sledovat formy a způsoby práce s dětmi, jednotnost práce učitelek ve třídě, dodržování požadavku práva dítěte na hru a na volný čas
- sledovat spolupráci učitelky s rodiči
- sledovat udržování estetického prostředí tříd, dodržování hygienických návyků, dodržování požadavků bezpečnosti práce, dodržování pracovní doby
- vedení třídní dokumentace
- hospitační činnost se provádí podle potřeby, minimálně 2x ročně.
Pedagogické porady – frekvence jedenkrát za dva měsíce, v případě potřeby častěji (podrobný rozpis viz. příloha číslo 4)
Konzultace s pedagogy – podle potřeby
Hodnocení a očekávané výstupy se provádí v TVP, do kterého se také zapisují postřehy a další návrhy pro pedagogickou činnost.
Hodnocení dětí:
- konzultace mezi učitelkami ve třídě
- přehled o rozvoji dítěte
- záznamy o předškolních dětech a dětech s odkladem školní docházky
- analýzy
- konzultace s odborníky ze SPC a PPP.
EVALUACE V MATEŘSKÉ ŠKOLE
1. Oblast výchovně-vzdělávací
Cíl: sledovat rozvoj dítěte a uspokojování jeho individuálních potřeb ve výsledcích vzdělávání
Kritérium |
Nástroje |
Časový harmonogram |
Odpovídá |
vedení záznamu o dětech |
pozorování, zápisy |
průběžně 3x ročně |
VU-U |
věnovat zvýšenou pozornost dětem s odloženou školní docházkou a dětem vyžadujícím speciální vzdělávací potřeby |
vyjádření OPPP, SPC zápisy, výstavka dětských prací |
říjen průběžné doplňování záznamů |
VU-U |
Cíl: vytvářet příznivé sociální klima mezi dětmi navzájem s cílem předcházet nepřátelství nebo násilí mezi dětmi
Kritérium |
Nástroje |
Časový harmonogram |
Odpovídá |
přijímání pravidel soužití dětí ve třídě |
vzájemná pomoc, respektování se, rozhovory s rodiči modelové situace |
denně
|
VU-U |
realizace ranního kruhu |
rozhovory s dětmi |
denně
|
VU-U |
Cíl: realizovat ŠVP, využívat různých programových a metodických zdrojů
Kritérium |
Nástroje |
Časový harmonogram |
Odpovídá |
vytváření TVP, DVPP, samostudium |
výchovné přípravy, konzultace, vyhodnocování poznatků, hospitace, analýzy |
týdně průběžně
průběžně |
VU-U
VU |
práce s tématy |
konzultace, vyhodnocení, doplňující studium |
měsíčně |
VU-U |
tvorba projektu „Les a zahrada po celý rok“ |
spolupráce s LČR, výchovný program
|
Celoročně
|
Management Lesů ČR
|
projekt „Medvídkova nemocnice“ |
výchovný program, pozorování, rozhovory |
1 x ročně |
Studenti LF |
multikulturní výchova
projekt „Dívají se správně?“ |
výchovné přípravy, modelové situace
lékařské vyšetření |
Celoročně
1 x ročně |
VU-U
Vizus |
projekt „Aby nás zoubky nebolely“ |
modelové situace |
1 x ročně |
Dětská stomatoložka |
Cíl: rozvoj schopnosti dětí naslouchat, pozitivně komunikovat, rozvíjet a užívat svou představivost a fantazii
Kritérium |
Nástroje |
Časový harmonogram |
Odpovídá |
vytváření podmínek k plnému prožívání v oblasti dramatické výchovy |
smyslové a psychomotorické hry |
Během plnění témat jednotlivých IB ŠVP |
VU-U |
prolínání dramatické výchovy s ostatními oblastmi vzdělávání
|
skupinová konverzace, komunikační aktivity s druhým dítětem, s dospělým |
Během plnění témat jednotlivých IB ŠVP |
VU-U |
rozvíjení samostatnosti a sebevědomí dětí |
tvůrčí činnosti podporující tvořivost |
Během plnění témat jednotlivých IB ŠVP |
VU-U |
Cíl: seznamování dětí s hlavními zásadami environmentální výchovy
Kritérium |
Nástroje |
Časový harmonogram |
Odpovídá |
získání prvotních zásad k odpovědnému zacházení s životním prostředím |
třídění odpadů, využití odpadů k tvořivým činnostem |
Dle situací, při plnění témat IB |
VU-U |
vedení dětí ke zdravému životnímu stylu |
poznávání rostlin a živočichů v přírodě |
Dle situací, při plnění témat IB |
VU-U |
prevence před návykovými látkami |
řešení problémových situací (znečištění vody, ovzduší)
získávání rodičů k řešení problematiky ŽP a zdravého životního stylu
modelové situace zaměřené na prvky sexuální výchovy |
Dle situací, při plnění témat IB |
VU-U |
2. Oblast kontroly a řízení
Cíl: zajistit plnou funkčnost a efektivitu všech kontrolních akcí
Pedagogové:
Kritérium |
Nástroje |
Časový harmonogram |
Odpovídá |
příprava na výchovně-vzdělávací práci a její realizaci |
pozorování, rozhovory, hospitace pedagogické porady |
průběžně 5-6x ročně |
VU |
absolvování DVPP, samostudium |
plánování, konzultace výsledků vzdělávání, uvádění poznatků do praxe,
pedagogické porady |
celoročně dle nabídky
5-6x ročně |
VU-U
VU |
plnění dílčích úkolů |
pozorování pedagogické porady |
průběžně |
VU |
Kuchařky:
Kritérium |
Nástroje |
Časový harmonogram |
Odpovídá |
udržování čistoty a pořádku na pracovišti, dodržování zásad zdravé a pestré výživy, dodržování hygieny
|
pozorování, provozní porady |
průběžně dle potřeby
|
VU |
používání OOP |
pozorování |
průběžně |
VU |
účast na školení určené pro provozní zaměstnance |
plánování |
dle nabídky |
Ř-VU |
plnění dílčích úkolů |
rozhovory |
průběžně |
VU-VŠJ |
3. Oblast vzdělávání
Cíl: posílit realizaci DVPP (celoroční plán vzdělávání)
Kritérium |
Nástroje |
Časový harmonogram |
Odpovídá |
zvyšování kvalifikace absolvováním přednášek a seminářů |
nabídka akcí |
dle nabídky
|
Ř-VU-U |
vzdělávání se samostudiem |
sledování nabídky nakladatelství, internetové stránky VÚV |
průběžně
|
Ř-VU-U |
DVPP bude zaměřeno na nové podmínky specifického vzdělávání v MŠ, na získávání nových poznatků k práci s Rámcovým programem pro předškolní vzdělávání. Dále se pedagogové budou dle nabídek zúčastňovat seminářů se specifickým zaměřením. Tomuto se budou též věnovat při samostudiu (oblast diagnostiky, estetická, pohybová, komunikativní…). Začínající a nekvalifikované učitelky budou upřednostněny při výběru seminářů ke zkvalitnění pedagogické činnosti.
4. Oblast styku s rodiči a veřejností
Cíl: zvyšovat informovanost rodičů a veřejnosti o dění v MŠ a o jejích akcích, realizace aktivit pro veřejnost.
Kritérium |
Nástroje |
Časový harmonogram |
Odpovídá |
pravidelné předávání informací rodičům, snaha získat je pro společné akce a motivovat je k většímu zájmu o dění v MŠ |
schůze KR konzultace informace na nástěnkách |
2x ročně podle zájmu |
VU |
|
pomoc rodičů při údržbě okolí MŠ |
2x ročně |
VU-U |
|
naučné vycházky a výlety |
celoročně |
VU-U |
|
společné akce se ZŠ – divadlo, karneval, vzájemné návštěvy dětí |
celoročně |
Ř-VU-U |
|
zahájení zájmových kroužků |
říjen |
VU-U |
|
doplňování webových stránek |
listopad |
Ř-VU-U |
Společné akce s rodiči – poznávání se mezi sebou |
mikulášská nadílka, jarní dílnička s rodiči, dílnička s tatínky vánoční vystoupení dětí, podzimní opékání buřtů červnové grilování současně s vystoupením profesionálního divadla soutěže rodičů a dětí |
Prosinec
květen |
VU-U |
|
bobování, stavění sněhuláků, výroba krmítek |
podle podmínek |
VU-U |
|
velikonoční tradice |
duben |
VU-U |
|
ukázka výsledků zájmových kroužků, výlet, rozloučení s předškoláky |
květen, červen |
VU-U |
vzájemné předávání informací o systému předškolního vzdělávání v jednotlivých zemích EU |
návštěvy studentů a pedagogů ze zahraničí (podle nabídky agentury) |
celoročně |
VU |
vzájemné konzultace |
MŠ Stochovská, MŠ Bělohorská, MŠ Libocká |
celoročně, dle dohody |
VU VU |
prezentace MŠ |
soutěže pro děti, komerční akce, výtvarné soutěže, účast na výstavách, webové stránky, fotodokumentace, kronika, portál „Jak do školky“ informace na webových stránkách Úřadu Prahy 6 |
dle nabídky |
VU |
Tato oblast není uzavřena. V průběhu roku se bude doplňovat o další aktivity a akce školy, které budou během školního roku nabídnuty.
5. Oblast spolupráce se ZŠ Bílá hora
Cíl: zajistit přechod dětí z MŠ do ZŠ bez adaptačních potíží tak, aby děti měly základní znalosti z oblasti rozumové, pohybové, komunikativní a měly vytvořeny sebeobslužné návyky včetně osvojení základních společenských, mravních a sociálních norem.
Kritérium |
Nástroje |
Časový harmonogram |
Odpovídá |
seznamování dětí s prostředím ZŠ a jejími zaměstnanci |
vzájemné návštěvy, společné akce, pravidelné návštěvy předškolních dětí v první třídě ZŠ BH (projekt předškolák) |
dle dohody
|
Ř-VU-U
Učitelka 1. třídy ZŠ + učitelky zelené a žluté třídy |
sledování školní zralosti dětí
|
konzultace s rodiči, zprostředkování vyšetření OPPP, vedení záznamu o dětech |
průběžně
|
Ř-VU-U |
sledování pokroků dětí v 1. třídě |
vzájemné konzultace mezi MŠ a ZŠ, seznámení se vzdělávacími programy |
dle dohody |
Ř-VU-U |
Cíl: Zajistit účelné využití finančních prostředků, didaktických pomůcek a ostatního materiálního vybavení MŠ.
Kritérium |
Nástroje |
Časový harmonogram |
Odpovídá |
Sledování účelnosti využívání materiálních prostředků
|
pozorování, provozní porady |
2x ročně
|
VU, U |
AUTOEVALUACE VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ ČINNOSTI
Zaměření |
Kritérium |
Nástroje |
Časový harmonogram |
Odpovídá |
Denní výchovný proces |
Soulad s TVP |
Sebehodnocení, rozhovory, zápisy TK |
Denně |
U |
Týdenní výchovný proces |
Funkčnost TVP, postupy, tvořivost |
Zápis, rozhovory, sebereflexe |
Týdně |
U |
IB |
Výsledky vzdělávání, plnění cílů |
Zápis, analýza, pozorování, hospitace |
Po ukončení IB |
VU-U |
Vzdělávací výsledky dětí |
Získávání kompetencí |
Analýza, záznamy o dětech, pozorování, rozhovory, výtvarné práce |
3 x ročně průběžně |
VU-U U |
Komplexní evaluace vzdělávacích celků |
Naplňování cílů ŠVP, funkčnost IB, návaznost TVP, využívání výsledků předchozích evaluací |
Hodnotící zpráva |
1 x ročně |
VU-U |
Životospráva |
Doplnění nářadí a náčiní pro pohybovou aktivitu |
Zabezpečení finančních prostředků (OÚ, sponzor) |
Jednání |
Průběžně |
Ř-VU-OÚ |
Psychosociální podmínky |
Prevence šikany a jiných SPJ |
Vytvoření klidné a příznivé atmosféry ve škole, přijímání pravidel soužití dětí ve třídě, vstřícné kontakty mezi dětmi |
Rozhovory, vzájemná pomoc a respektování se, dokumentace o dětech, konzultace s rodiči,literatura |
Průběžně
Podle potřeby |
VU-U |
Řízení MŠ |
Zapojení učitelky na tvorbě ŠVP |
Samostudium vzdělávacích materiálů, rozbor práce |
Rozhovor, diskuse, plánování, pedagogické porady |
Průběžně |
VU-U |
Pedagogické zajištění |
Zvyšování kvalifikace učitelek |
Zahájení studia, samostudium, účast na DVPP |
Rozhovory |
Průběžně |
VU-U |
Spoluúčast rodičů |
Získávání rodičů pro spolupodílení se na realizaci IB |
Zvyšování informovanosti rodičů, úzká spolupráce |
Informace na nástěnkách, jednání s rodiči, diskuse, anketa, schůzky se zástupci rodičů |
Průběžně |
VU-U |
PŘÍLOHY KE ŠKOLNÍMU VZDĚLÁVACÍMU PROGRAMU
PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
na školní rok 2017-2018
Příloha č. 1
PLÁN AKCÍ NA ŠKOLNÍ ROK 2017-2018
(NÁVRH)
Další akce budou uskutečněny podle aktuální nabídky.